Hoe werkt de overdracht van een bestaande woning?
Het is zover, het voorlopig koopcontract is getekend en het is tijd voor de laatste stap: de overdracht. Het moment waarop de woning officieel van eigenaar wisselt. Voordat wordt overgegaan tot de overdracht zijn er nog een tweetal zaken die geregeld moeten worden.
Woninginspectie
Stap 1 is de inspectie van de woning. Samen met de verkopende partij gaat u aan de hand van een checklist nog een keer door het huis heen om te controleren of alles volgens afspraak wordt achtergelaten. Let bijvoorbeeld op gebreken en of deze volgens afspraak zijn hersteld, maar ook of alle kasten leeg zijn. Bij de woninginspectie is de verkoopmakelaar aanwezig en eventueel de aankoopmakelaar.
Tekenen bij de notaris
Zodra de woninginspectie is geweest en u tevreden bent, volgt stap 2: de overdracht bij de notaris. Dit gebeurt in het bijzijn van zowel de kopende als de verkopende partij. Tijdens de overdracht wordt de leveringsakte, ook wel de transportakte genoemd, en de hypotheekakte getekend. Met het tekenen van de leveringsakte verandert de woning officieel van eigenaar. Het tekenen van de hypotheekakte gebeurt alleen als u ook daadwerkelijk een hypotheek voor de financiering van de woning hebt afgesloten. Met het tekenen van de hypotheekakte gaat u ermee akkoord dat uw woning dient als onderpand en kan de notaris het bedrag dat u voor de woning hebt betaald, uitkeren aan de verkopende partij. Meestal is de makelaar aanwezig om u te ondersteunen en eventuele vragen direct te beantwoorden.
Met de overdracht van een woning zijn ook eenmalige kosten gemoeid. De koper betaalt de notariskosten en in veel gevallen overdrachtsbelasting. Hoeveel overdrachtsbelasting u betaalt verschilt per leeftijd, verkoopprijs en of u zelf in de woning gaat wonen of niet. Koopt u een nieuwbouwwoning, dan geldt er geen overdracht, maar bent u officieel eigenaar wanneer de woning wordt opgeleverd.